Saturday, December 26, 2009

1 Perkara Yang Wajib Ada Pada Setiap Blogshopper

Pengunjung kafeteria masih belum surut, malah bertambah-tambah lagi. Barangkali waktu makan tengah hari mereka memang awal sedikit di sini. Walaupun pengunjung ramai dan suasana mula bising tuan Zamri masih kelihatan bersemangat untuk meneruskan kisah beliau.

"Tuan pasti sedia maklum, setiap perkara sebelum dimulakan harus asasnya sudah kukuh, sudah mantap barulah diteruskan langkahnya. Betul?"

Saya angguk. Itu sememangnya betul. Tuan Zamri puas hati lalu meneruskan hujahnya.

"Asas untuk berbisnes pada saya hanya ada satu sahaja. Yang satu inilah yang paling penting kerana ia akan membentuk cara kita menjual."

Tuan Zamri berhenti sebentar, memberikan penegasan kepada apa yang ingin disampaikan sebentar lagi.

"Asas tersebut adalah I.H.S.A.N - Ihsan."

"Maksud tuan empathy?" Saya perlu berkata sesuatu. jika tidak sesi ini akan jadi sesi monolog.

Zamri tersenyum besar menunjukkan sebaris gigi yang tersusun rapi.

"Ya, lebih kurang begitu. Ihsan ini adalah asas yang paling penting. Jika sesorang itu ada ihsan dia mempunyai keupayaan untuk melihat sesuatu dari sudut pandang orang lain. Jika penjual mempunyai empathy yang tinggi, dia mampu menjual produk beliau dari sudut pandang pelanggannya. Maka penjual itu akan tahu produk tersebut sesuai atau tidak. Pelanggan tersebut boleh dijual padanya atau tidak. Jika Blogshopper mempunyai ihsan, segala tulisan beliau akan berkisar tentang pelanggannya dan bagaimana produk beliau mampu membantu pembaca blog beliau. Dan itu adalah formula penting membina Blogshop yang menjual!"

Saya lekas-lekas menulis nota. Takut-takut terlupa pula nanti.

"Apa maksud tuan dengan Blogshop?" Malu-malu saya bertanya. Kata guru saya, malu bertanya sesat jalan.

Selesai menghirup air cincau terus tuan Zamri memberi pencerahan.

"Blogshop adalah blog jualan. Blog penjual yang kerjanya khusus untuk membuat jualan. Saya suka menggelarnya Blogshop, lebih mudah diingati. Blogshopper pula adalah pemilik Blogshop tadi. Mudah dirujuk sebegitu."

Saya mengangguk dan tangan terus ribut menulis nota.

Daripada penerangan tuan Zamri tadi, saya merumuskan bahawa penjual yang bagus perlu memandang produk jualan beliau dari sudut pandang seorang pelanggan. Penjual perlu empathy atau ihsan terhadap bakal pelanggan. Teringat pula saya pada sebuah artikel berkenaan empathy dalam jualan.

"Saya pernah terbaca tentang empathy dalam penulisan jualan. Katanya cara yang paling mudah untuk mengetahui tentang pelanggan adalah dengan bertanya terus kepada bakal pelanggan. Mungkin Blogshopper tadi perlu bertanya kepada beberapa bakal pelanggan untuk mendapakan gambaran ringkas tentang pelanggan-pelanggan yang lain."

Mata Zamri bersinar menunjukkan otaknya sedang mencanai idea-idea baru. Dia sememangnya begitu dari dahulu lagi; begitu pantas mencanai idea tidak kira masa.

"Ya, itu satu maklumat yang bagus! Tuan ini bakal blogshopper yang hebat. Mungkin anak murid akan mengatasi sensei-nya kelak!"

Ketawa kami tenggelam dalam keriuhan kafeteria yang semakin gamat dengan pengunjung.


No comments:

Post a Comment