Tuesday, April 13, 2010

Tip Blog Shop | Pilih foto yang sesuai

Bengkel Blogshop untuk pemula klik di sini


Peniaga bertanya, “Bagaimana caranya memilih foto produk yang bersesuaian dan memudahkan pelanggan melihatnya?”

Paparan foto produk yang berkesan menarik perhatian pelanggan adalah paparan yang memberi ciri jelas bagaimana produk itu akan kelihatan. Ciri-ciri foto cadangan yang sesuai bagi tujuan blog shop adalah seperti berikut.

  • Pastikan latar produk berwarna putih

Latar yang berwarna putih menonjolkan produk dalam foto yang digunakan. Pelanggan tidak terganggu dengan imej lain yang terpapar dalam foto yang sama melainkan imej produk semata-mata.

Kredit Foto bajubaby.blogspot.com

  • Pastikan produk dikeluarkan daripada bungkusan
Keluarkan produk daripada bungkusan agar imej produk yang diambil kelihatan jelas. Keadaan pembungkus yang tidak sekata menjadikan produk seolah-olah produk lama, lebihan stok yang mahu dihabiskan dan kelihatan tidak berkualiti dan murah. Foto di bawah menunjukkan produk kasut dikeluarkan daripada kotaknya yang dijadikan alas.



Kredit Foto bajubaby.blogspot.com

  • Letakkan alamat blog shop pada foto
Sesetengah pelanggan tidak membeli pada ketika melayari blog shop. Mereka akan menyimpan foto imej berkenaan sebagai rujukan produk yang mahu dibelinya kelak. Ada pelanggan yang terlupa laman blog shop meskipun sudah menyimpan foto produk yang mahu dibeli.

Letakkan URL blog shop pada setiap foto yang dimuatkan ke dalam blog shop.

Katakan saya mengendalikan sebuah bengkel penulisan untuk mereka yang minat menulis. Saya akan letakkan URL blog saya pada foto yang akan digunakan bagi tujuan promosi di blog shop.


Sekiranya kita tidak mempunyai kemahiran menggunakan Adobe Photoshop bagi meletakkan teks pada foto. Gunakan Powerpoint sebagai alternatif. Masukkan foto yang disesuaikan saiz berdasarkan slaid Powerpoint, klik pada teks dan masukkan teks URL blog shop di situ. Kemudian, save as sebagai fail PNG.


Ini membantu kita dari aspek pemasaran viral apabila pelanggan berkenaan menyebarkan foto produk kepada rakan-rakan melalui emel dan media sosial seperti Facebook dan blog.

  • Pastikan foto jelas dan mendapat pencahayaan yang baik

Kejelasan foto dari aspek ketajaman foto dan warna adalah keutamaan pelanggan. Foto yang kabur tidak memberi maklumat keseluruhan produk. Foto diambil sama ada menggunakan flash pada kamera atau pun gunakan cahaya semulajadi. Usahakan agar tidak ada bayang-bayang kesan daripada penggunaan flash.

Kredit Foto http://assyaima-bawal.blogspot.com/

  • Satu produk satu foto

Fokuskan tumpuan pelanggan kepada satu produk pada satu imej dalam satu-satu masa. Ini akan memberi kelebihan kepada peniaga kerana ia mudah diperkenalkan dalam entri yang berbeza.


Kredit Foto http://sinfullybagalicious.blogspot.com/


  • Pastikan saiz foto tidak terlalu kecil

Sesetengah pelanggan mengklik foto pada blog shop bagi melihat foto produk pada paparan lebih besar. Peniaga digalakkan memuatkan foto bersaiz sederhana besar agar apabila diklik, paparan foto akan kelihatan. Ini akan memuaskan hati pelanggan.


Kredit foto http://cheaper-books.blogspot.com/


  • Foto demonstrasi digandingkan bersama foto latar putih
Sesetengah peniaga menunjukkan demonstrasi bagaimana produk digunakan dalam situasi sebenarnya. Peniaga pakaian akan memakai pakaian berkenaan dan menunjukkan kesesuaian dalam majlis tertentu. Gandingkan foto demonstrasi bersama-sama foto latar putih dalam entri blog shop.


Kredit Foto http://busanaindahmysara.blogspot.com/


  • Tunjukkan secara teliti ciri fizikal pada produk
Sesetengah produk dijual mempunyai ciri-ciri yang menjadi tarikan kepada pelanggan. Sekiranya kita menjual pakaian, tunjukkan secara jelas imej corak pada pakaian secara dekat dan paparan produk secara keseluruhan. Jika produk itu mempunyai ciri keselamatan, tunjukkan di mana ciri keselamatan itu.


Kredit Foto bajubaby.blogspot.com


Bengkel Blogshop untuk pemula klik di sini



---------




Entri ini disediakan oleh Zamri Mohamad, penjual produk online, jurulatih pemasaran produk di internet dan pembimbing penulisan iklan jualan untuk akhbar, majalah dan laman web. Beliau telah menulis trilogi buku pemasaran produk di internet iaitu Internet Marketing untuk Bisnes Kecil, Buat Duit dengan You Tube dan Urus Bisnes dengan Google. Klik pada judul buku untuk maklumat lanjut atau kunjungi rangkaian kedai buku MPH, POPULAR, TIMES dan kedai-kedai buku seluruh negara.

No comments:

Post a Comment